A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége Egyesület, a magyar logopédusok szakmai érdekeinek képviselőjeként levélben fordult az illetékes állami szervekethez, hogy – a többi magyar állampolgárral együtt – tegye lehetővé az Alaptörvényben megfogalmazott egészséghez való alkotmányos jogunk érvényesítését.

Nagy örömünkre azt a választ kaptuk, amire számítottunk: a helyi, értelemszerűen a tagintézményi állapotoknak megfelelően dönthetnek a munkáltatók az online vagy hibrid logopédiai foglalkozások szervezéséről. Reméljük, hogy  a levél tartalmának ismeretében a fenntartók az oltás utáni teljes védettség kialakulásáig preferálják az online működést.

Az Országos Tisztifőorvosnak küldött levelünk ezen a linken olvasható.

Levelünkre a köznevelésért felelős helyettes államtitkár az alábbi választ küldte:

 


Tisztelt Elnök Asszony!

 

Az Országos Tisztifőorvosnak megküldött, majd az Oktatási Hivatalon keresztül nekünk átadott megkeresésük kapcsán az alábbiakról tájékoztatom:

A köznevelési intézményekben alkalmazott logopédia szakon, szakirányon végzett gyógypedagógusok, gyógypedagógiai tanárok, gyógypedagógiai terapeuták (a továbbiakban: logopédus) alkalmazása főképp a pedagógiai szakszolgálati intézményekben, jellemzően a „logopédiai ellátás”  szakfeladaton (elszórtan egyéb szakfeladatokon), kisebb mértékben pedig a nevelési-oktatási intézményekben (óvodákban, iskolákban) a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs foglalkozásain, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók fejlesztő foglalkozásain valósul meg. A pandémia mindhárom hulláma alatt a nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott logopédusok a tantermen kívüli, digitális oktatás során, a többi pedagógushoz hasonlóan, online módszerekkel igyekeztek a szükséges fejlesztéseket megvalósítani. A pedagógiai szakszolgálatoknál alkalmazott logopédusok a logopédiai ellátást a pandémia első hulláma idején kizárólag online, vagy szülői instrukciók adásával valósították meg (segédanyagok is feltöltésre kerültek az Oktatási Hivatal honlapjára), hiszen a pedagógiai szakszolgálati intézmények fenntartói valamennyi jelenléti tevékenységet leállították. A pandémia második és harmadik hulláma alatt a pedagógiai szakszolgálati intézmények ismét folytatták/folytatják tevékenységüket azzal, hogy tevékenységüket elsősorban a személyes jelenlétet csökkentő vagy helyettesítő alternatív technikák alkalmazásával kell megoldani. Mindaddig, amíg a pandémiás időszak meg nem szűnik, ugyanezt javasoljuk (ez megfelel az Önök által írt megoldásoknak). Azt, hogy mely tevékenységek és azok hogyan valósíthatóak meg, helyi szinten lehet és kell megítélni a helyi specialitások, helyi személyi és eszközkapacitások függvényében, ez központilag nem határozható meg. Különös hangsúlyt kell fektetni arra is, hogy ha részben személyes jelenléttel járó hibridmegoldásokat is alkalmaznak, úgy fokozott figyelmet fordítsanak a védekezési előírások betartására (pl. a plexi pajzs használatára, amelyek szintén beszerzésre kerültek és amelyek nem akadályozzák az egyes logopédiai gyakorlatok végrehajtását).

Amint nyilván Ön is értesült róla, megkezdődött a pedagógusok soron kívüli oltása, amely kiterjed mind a nevelési-oktatási, mind a pedagógiai szakszolgálati logopédusokra is (hisz mindannyian pedagógus munkakörben vannak foglalkoztatva). A 2 ütemben (április 1-3., illetve 8-11.) megvalósuló első körös oltások, majd a néhány héttel később esedékes emlékeztető oltás biztosítja azt, hogy a logopédusok a megfelelő védőfelszerelések használata mellett a későbbiekben, a jelenléti munkarendhez történő visszatérést követően is biztonságban tudják ellátni feladatukat.

Az egészségügyben foglalkoztatottak vonatkozásában javaslom, hogy kérésüket az Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkárságára szíveskedjenek megküldeni, ebben szakterületünk nem illetékes.

 

Üdvözlettel,

Kisfaludy László
köznevelésért felelős helyettes államtitkár